Logo

زنی که سدها را شکست

زنی که سدها را شکست

1399/12/02
31 بازدید کننده

با توجه به محدودیت هایی که جامعه ایرانی برای خانم ها متصورِ و شرایط بحرانی که نور امید کمرنگ شده، تصمیم گرفتم زندگی نامه اپرا وینفری که ازش یاد گرفتم را با شما هم به اشتراک بگذارم.

 تصور کنید یه دختربچه سیاه پوست به دنیا می آمدید که مجبور بودین با مادربزرگ بداخلاقتون زندگی کنین که دائم شما را کتک میزنه و تحقیر میکنه.
 فکر کنید در سالهایی به دنیا اومده بودید که نژاد پرستی و تنفر از سیاهان در اوجِ خودش بود. و شما یک سیاه پوست آفریقایی-آمریکایی در دلِ اون سالهای آمریکا بودید.

تصور کنید پدرتون یه ارتشی بازنشسته آمریکاییِ که جز اصول خشک و سرد نظامی چیزی از زندگی نمیدونست. خودش میگه میزانِ فقرِ اونها در حدی بود که به جای لباس جورابهای بزرگ می پوشید که شبیه سوسک میشد.
 این ها را بگذارید کنار اینکه از نه سالگی مورد آزار و اذیتِ جنسی پسرانِ خانواده قرار میگیرید و در 14 سالگی فرزندی که حاصل تجاوز خیابانی هست را به دنیا می آورید، اونم تازه مرده.
 الآن حدود 50 سال از اون سالها گذشته چه بلایی سرتون اومده؟ چه آینده ای را برای خود تصور می کردید؟
 این تنها بخشی از سرگذشت قدرتمندترین، با نفوذترین، ثروتمندترین زنِ سیاه پوستِ جهانِ، تنها میلیاردر سیاه پوست جهان، محبوبترین مجری تلویزیونی و صاحبِ بزرگترین خیریه دنیاست.

اپرا وینفری کسیه که با چنین گذشته ای تونسته قلب میلیون ها انسان را در سراسر جهان را از آن خود کند و اینقدر نفوذ داشته باشه که حتی بتونه سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را رقم بزنه و زندگینامه اش به اسم خودش در دانشگاه ایلینوی تدریس میشه.
 در ادامه نگاهی داشته باشیم به اینکه این دختر بچه سیاه پوست چطوری تونست سرنوشتی درخشان برای خود و دیگران رقم بزنه؟؟
 تجاوزها و تمام سالهای سخت کودکی از اون انسانی متفاوت ساخت و با خود عهد کرد که زندگی اش را برای همیشه تغییر دهد. او به تحصیلاتش ادامه داد و در اولین و مهمترین گامش برای تغییر تصمیم گرفت هفته ای یک کتاب بخونه.

کتاب خووندن چطوری مسیر زندگیِ اپرا را تغییر داد؟
شاید کمی به نظرتون عجیب یا چرت برسه، اما مهمترین عامل در تغییر زندگیِ اپرا، علاقه اش به کتاب خوندن بود. در واقع کاری که کرد این بود که برای هر کتابی که می خواند مطلبی می نوشت که همین باعث شد به عنوان مجری رادیو پاش به رسانه های جمعی باز بشه

هنگامی که به دبیرستان نشویل فرستاده شد، در عرصه های مختلفی درخشید و به دلیل مطالعه زیاد سخنوری با استعداد و هنرپیشه ای قابل شده بود. وقتی لیاقت خود را در برنامه های کوچک رادیویی نشون داد، در 19 سالگی نخستین زن سیاه پوستی بود که مجری خبری شد. زیبا نیستتت؟؟

در ابتدا بعضی چیزها فاجعه بود، علیرغم همه تلاشهایش در روزنامه نگاری، در این حرفه چندان درخشان نبود، و مجبور شد این کار را کنار بگذارد. او دچار شکستی نسبی شد و سپس از واحد خبر به یه رده پایین تر و واحد برنامه صبحگاهی استخدام شد و در واقع این تغییر موهبتی را برای تمام عمر وی به همراه داشت، به طوری که او بعدها گفت که همیشه دوست داره این داستان را برای مردم تعریف کنه.

پس از موفقیت های پیاپی وی و جوایز مختلفی که دریافت کرد از جمله جایزه گلدن گلوب، جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن و…. او نماد کامل یک آفریقایی-آمریکایی موفق را به جهانیان معرفی کرد.
 موضوعی که اپرا را از دیگران متمایز میکرد، توانایی او در برداشتن موانع احساسی میهمانان بود و آنان بدون توجه به دوربین ها به راحتی از خصوصی ترین موضوعات خود سخن میگفتند. در واقع دلیل این همه موفقیت نه تنها ناشی از هوشِ و استعداد سرشارِ وی و هوش اجتماعی بالاییِ که داره، به طوری که او می تواند با انرژی و کلام ِخود سخت ترین افراد را متقاعد کند تا راجع به چیزهایی که نمی خواهند، صحبت کنند. توانایی همدردی خارق العاده و دانشش از ذاتِ انسان به او کمک کرده تا به این موفقیت بزرگ دست یابد. شفاف بودن اپرا وینفری در زندگی شخصی و روحیاتِ او در مورد زندگی دشوار گذشته اش همواره به وی کمک کرده است که میهمان نوعی احساسِ نزدیکی و همدردی خاص با او بکند، چرا که هیچ موضوع پنهان کردنی ندارد.

اپرا و جهانِ تجارت:

استعداد تجاری اپرا وینفری نیز همچون هوش اجتماعی اش قویِ. او با درکِ این موضوع که شهرتش، قدرت فراوانی برای او به ارمغان آورده است، تصمیم گرفت مدیریت عامل یک شرکت را به عهده بگیره و محصولاتش رو با درآمد کلانی به فروش برسونه.
 در سال 1986، محصولات Harpo را به بازار عرضه کرد و همچنان به اجرای برنامه هایش ادامه داد. وقتی به دلیل تجارتش سود زیادی توانست ایجاد کند، از آنجا که تجربه لازم در نگهداری سرمایه نداشت، برای خود یه وکیل انتخاب کرد و گفت: هرکسی در زندگی به کسی احتیاج دارد که به او بگوید بله، وکیل باهوش او، جف جاکوبز هنوز در کنارِ اوست و مدیریت هارپو را برعهده دارد.

کلوپ کتابِ اپرا:

کلوپ کتابِ او بسیار معروفه و او توانسته میلیون ها نفر را از سراسر جهان به کتاب خوندن تشویق کنه. و هچنین تاثیر او بر فروش کتاب بی نظیره.

برنامه تلویزیونی اپرا:

یکی از بزرگترین لحظات تلویزیونی اپرا وینفری به یکی از پربیننده ترین برنامه های تلویزیونی امریکا بدل شد وقتی بود که مایکل جکسون به ندرت مصاحبه ای را قبول میکرد، دعوت اپرا وینفری را سال 1993 پذیرفت، و این اتفاق که برنامه اش پر بیننده ترین برنامه تلویزیون امریکاست، را رقم زد.

او در سال 2004، در اقدامی ناباورانه، به همه کسانی که در برنامه نمایش او بودند یک خودرو هدیه داد و در سال 2005، در یکی از برنامه های به یادماندنی با حضور تام کروز، پس از اجرای یک رقص در نهایت به علاقه اش به کیت هولمز اعتراف کرد.
 مهمه که بدونید، او یکی از فعال ترین افراد و رهبران مبارزه با تبعیض نژادی در جنوب آمریکاست. اپرا همچنین کانونی برای حمایت از کودکانی که مورد آزار و اذیت قرار میگیرند تاسیس کرده و برنامه ای ترتیب داده تا فهرست جامعه ای از آمار و اذیت کودکان تهیه کند.

16 درس الهام بخش از زندگی اپرا وینفری

  1. با خودتون صادق باشید:
     اپرا میگه اصلا تصورش را هم نمیکردم که صادق بودن با خود میتونه من رو اینچنین ثروتمند کنه. بنابراین اگر احساس میکنید، که شغل شما مثلِ یه گودالِ گردِ و شما شبیه به یک میله چوبی مربع شکل هستید، وقتشه که با خودتون روراست باشید و تغییری که باید رو تو زندگی خودتون بدید.
  2. به تعصبات با برتری پاسخ دهید مجله تایم می نویسد:
    در حرفه ای که مردان آن را تصاحب کردند، او زنی سیاه پوسته که هیچ شانسی نداره. با دونستنِ این موضوع او میتوانست ازاین حرفه دست بکشه، اما باور داشت که میتونه بر تعصبی که در حرفه اش وجود داشت غلبه کنه، و می دونست برای این کار باید بهترین بود. برتری بهترین عامل غلبه کننده بر نژاد پرستی و تبعیض جنسیِ.
  3. اگر زمین نمیخورید، راه رفتن را یاد نمی گرفتید:
    اپرا، مثل خیلی از افراد موفق، به شکست اعتقاد نداره. چیزی که دیگران از اون به عنوان شکست نام میبرند، برای وینفری تنها یه نگرشِ جدید، یک درس جدید، یا قدمی رو به جلو برای رسیدن به هدفِ. نصحیت او به کسانی که از شکست می ترسند اینه که: کاری که تصور میکنید توانش را ندارید انجام بدید، شکست بخورید، دوباره تلاش کنید و در نهایت بهتر عمل کنید.
  4. از درون بدی، خوبی را پیدا کنید.
  5. زخم های خود را به درایت تبدیل کنید:
     همونطور که در استوری های قبلی نوشتم، گذشته او سرشار از تلخی و رنج بود، اما وینفری این تجربه ها را دلیلی می دونه که به او توانایی درک دردهای مردم را داده. طبق عقیده وینفری: هر اتفاقی که درزندگی می افته فرصتیِ که به جای ترس، عشق رو انتخاب کنیم.
  6. به دنبال دل خود بروید:
     دلِ شما یک قطب نمای درونیِ مهمه. او به احساساتِ غریزیِ خود باور داره و معتقده که از طریق این حس میتوان خرد را شکوفا کرد.
  7. شانسهای زندگی خود را بسازید:
    اپرا وینفری میگوید: من فکر می کنم که شانس یک فرصتِ که باید در زمان مواجهه با اون آماده بود. به جای اینکه منتظر بمونید تا شانس درِ خونه ی شما را بزند، به فرصتهایی فکر کنید که ممکن است برای شما پیش بیاید. آیا آماده هستید که با آنها روبرو شوید؟
  8. با کمک به دیگران، به خود کمک کنید.
  9. بیشتر تشکرکنیم:
    هرچه بیشتر برای زندگی خود ارزش قائل باشید و آن را غنیمت بشمارید، نقاط مثبت بیشتری را در زندگی خود خواهید دید، که ارزش غنیمت شمردن را دارند. او طرفدار تشکر از دیگرانِ تا جایی که یک نرم افزار بازی به نامِ متشکرم ساخت و در آن از نیم میلیارد نفر تشکر کرد.
  10. بدونید چگونه به آرامش برسید
    زندگی یه کار آفرین پر از مشغله اس. همین الان که دارم این جمله را تایپ میکنم، تو لیست کارام، پنج گزینه مهم هست که باید به اونها رسیدگی کنم که البته همه اونها را باید تا دیروز انجام میدادم. خب حالا مقایسه کنید زندگی اپرا چقدر میتونه از این پرمشغله تر و پر استرس تر بشه، به همین دلیل راه های غلبه بر اونها بسیار مهمن.
    اپرا میگه در روزهای پر مشغله زندگی ام، تلفنها بیشتر از ساعات روز طول خواهند کشید و جلسه پشت جلسه در لیست کاریم قرار گرفته، ناگهان همه چیز را متوقف میکنم، خودمو آروم میکنم، گاهی به یه درخت خیره میشم، یه گل، بازتاب نور خورشید وقتی از پنجره خودنمایی می کند. و به یادمی آورم که عشق دست یافتنیِ. اون رو در دم و بازدم خود حس میکنم و به کارم برمیگردم.
    دفعه بعدی که در موقعیتی این چنینی قرار گرفتید، و چیزی نمونده بود که از کوره در بروید، روش اپرا را برای آرام کردن خود و به دست آوردن خود و به دست آوردن انرژی و تمرکز استفاده کنید.
  11. دوستانتون رو هوشمندانه انتخاب کنید.
    در اطرافِ کسانی قرار بگیرید که شما را به درجه های بالاتر خواهند برد، فشار از جانب دوستان و همکاران را نمیتوان نادیده گرفت. می توان به راحتی عادت ها، رفتار و سلیقه های افرادی که با آنها معاشرت داریم را الگو برداری کنیم. چندین جا خوندم که میزان در آمد شما با متوسط 5 نفر از نزدیکترین دوستانتون مرتبط هست. اما هر چقدر ثروتمند و موفقتر باشید، به دوستان حقیقی نیاز بیشتری خواهید داشت. اپرا این موضوع را به خوبی می داند، بسیاری از افراد دوست دارند که با شما سوار لیموزین شوند؛ اما شما به دنبال افرادی خواهید بود که اگر لیموزین خراب شد با شما سوار اتوبوس شوند.
  12. هیچ راز بزرگی وجود ندارد
     بزرگترین راز زندگی اینه که هیچ راز بزرگی وجود نداره، اگر مشتاق به کار کردن باشید روی هر هدفی که تمرکز کنید، به آن می رسید.
    تا به حال با هر کارآفرین موفقی که ملاقات داشتم، متوجه شدم که از جنبه های زیادی با یکدیگر فرق دارند، اما در یک موضوع با هم مشترک هستند: همه آنها سخت تلاش کردند تا به هدف خود رسیدند.
  13. اگر کاری را انجام میدهید که به آن علاقه دارید، راحتتربه موفقیت می رسید:
     اگر کار انجام دهید و بابت آن پولی دریافت نکنید، می دانید که در مسیر درستی قدم گذاشتید. در واقع وقتی شما کاری را انجام میدهید که به آن علاقه دارید کارتان را بهتر انجام خواهید داد. اپرا میگه: شور منبعی از انرژیِ کاری که شما را به هیجان می آورد در شما انرژی ایجاد می کند.
  14. هرکاری که انجام می دهید را در تصاحب خود داشته باشین.
    این لحظه مالِ شماست، آن را تصاحب کنید.
     وینفری پس از اینکه تولیدات هارپو را تاسیس کرد، تصمیم گرفت مالکیت برنامه های خود رو نیز به دست بگیرد. مدیرعاملی هارپو به او قدرت می داد تا تمامی جنبه های برنامه را تحت کنترل خود داشته باشد. این موضوع حتی به او فرصت داد به فیلم سازی بپردازد، برنامه رادیویی راه بیندازه و یک مجله منتشر کنه. هر چیزی که اپرا بگوید، خلق کند یا به هر شکلی به او مرتبط باشه، تحت مالکیت خود اوست. او به داشتن یک برنامه تلویزیونی اکتفا نکرد و از سال 2011 شبکه خصوصی خود را افتتاح کرد. همینطور که انتظار می رفت نام این شبکه OWN یا شبکه اپرا وینفریِ.
  15. قدرت دست شماست
    ما همه مسئول زندگی خودمان هستیم. هیچ فرد دیگری قادر نیست این مسئولیت را به عهده بگیره. من با بسیاری از افراد که طرز فکری منفعل در زندگی خود دارند صحبت کردم، آنها اعتقاد دارند که در زندگی اتفاقاتی می افته و آنها تنها باید در قبال آنها عکس العمل نشان دهند. این افراد به دیگران و نیروهای خارجی اجازه می دهند که آنها را کنترل کنند.
     اپرا هیچوقت اینگونه فکر نکرد. او یکبار گفت: من هیچوقت خودم را به عنوان دختری فقیر از محله یهودی نشین آمریکا که به موفقیت رسید ندیدم. بلکه همیشه خود را فردی دیدم که از کودکی می دونست که مسئول زندگیِ خودشِ و اینکه باید به موفقیت برسه.
     فقط شما هستید که می توانید از دست ها؛ پاها و مغزتان استفاده کنید. تصمیمی که در استفاده از آنها میگیرید، تفاوتهای موجود در جهان را شکل می دهد.

رمز کامیابی و موفقیت او:

زیربنای همه این کامیابی ها برای اپرا وینفری را میتوان:

  • رشد شخصیت
  • کشف درونیات و
  • پایبندی اش به اخلاقیات دونست.
  • او به هیچ عنوان از اصول اخلاقی اش فاصله نگرفته و حاضر به زیر پا گذاشتن آنها نیست.

دیدگاه

ارسال دیدگاه
30 آذر 1401 15:41
مریم کرمی
سپاسگزارم از سهیم شدن این خلاصه انتخاب شده و ارزشمند از زندگی نامه اپرا وینفری، مانی جان. می خواستم سوال کنم آیا ممکنه راهنمایی ام کنی تا به منبع مفصل تر با جزئیات زیاد راجع به زندگی اپرا دسترسی پیدا کنم؟ با جستجویی که تا الان داشته ام، کتاب، فیلم یا نوشتاری بلند راجع به این موضوع، حتی در سایت شخصی اپرا نیافته ام. سپاسگزارم :)
15 دی 1401 04:09
مانی نریمانی
سلام مریم جان، نه متاسفانه. ولی حتما سعی میکنم در آینده بیشتر در موردش سرچ کنم و شما رو در جریان قرار بدم
محصولات جدید
پکیج Luna 8 417,500 تومان 360,050 تومان
پکیج Mars 1 417,500 تومان 360,050 تومان
من به توان صد - Luna 339,000 تومان
من به توان صد - Mars 339,000 تومان
مقالات جدید
برنامه ریزی ماهانه مانی نریمانی
مقالات جدید 3 مقاله
مقالات جدید 3 مقاله
مقالات جدید 3 مقاله
پیام های سیسTheme
نویسندگان برتر موفق ترین ها
+82دلار
نویسندگان محبوب موفق ترین ها
+280دلار
کاربران جدید موفق ترین ها
+4500دلار
فعال مشتریان موفق ترین ها
+4500دلار
Theme پرفروش موفق ترین ها
+4500دلار
اعلان ها
اهداف دیگر موعد 2 روز
+28%
+50%
بهترین محصول موعد 2 روز
+8%
مراقبت از مشتری
گزارشات
اعضا