Logo

اثرات نشخوار فکری یا گفتگوی درونی منفی در زندگی

اثرات نشخوار فکری یا گفتگوی درونی منفی در زندگی

1400/09/11
33 بازدید کننده

جوردن بلفورت : تنها چیزی که بین تو و اهدافت قرار گرفته، داستان های مزخرفیه که برای خودت تعریف می کنی که چرا نمی تونی به اون ها برسی !

The only thing standing between you and your goal is the bullshit story you keep telling yourself as to why you can’t achieve it.

واي كه من هميشه خنگم!
من الان ليسانس دارم ولي هيچي بلد نيستم!
من هميشه گند مي زنم!
همه از من موفقترن!
هيچوقت شانس نداشتم!
 هيچكي منُ دوست نداره!
هيچكي به من توجه نمي كنه!

اگه خوب به اين جملات دقت كنين يه نكته مشترك در همه شون نهفته اس. كلمات “لعنتي” “هميشه” “همه” “هيچوقت” “هيچكي
 اين كلمات رو وقتي موقع گفتگو با خودمون به كار ببريم مثل اين مي‌مونه كه يه كارد دستمون بگيريم و بزنيم وسط قلبمون. مطمئنم حتي يك نفر رو نمي‌شه پيدا كرد كه بعد از چنين حمله اي به خودش، بلافاصله افسردگي به سراغش نياد. حالا شما فرض كنين كه بعضي هامون روزي صدبار اين جملات رو به زبون مياريم.

پشت اين جملات بي رحمي و ميل به تنبيهي هست كه در وجود ما شكل گرفته كه نتيجه اش ميشه ” گفتگوی درونی بيرحمانه “. گفتگوی درونی ما با خودمون در واقع تكرارِ گفتگوي والدين‌مون با ما در گذشته‌اس، كه در حافظه ناهشيار ما ثبت و ضبط شده. ما با خودمون همونطوري ديالوگ مي‌كنيم كه با ما ديالوگ كردن. اگه سرد و خشن و منتقد و سختگير با ما بوده باشن، طبيعتا الان ما هم با خودمون سرد و خشن و منتقد و سختگير گفتگو خواهيم كرد.

با هربار خودزنيِ رواني، بيشتر و بيشتر افسرده ميشيم، اگه بخواي جلوش رو بگيري راهي نداري جز اينكه به اين “مكانيسم مخرب خودسرزنشي مون” آگاه و آگاه تر بشيم. برای این آگاهی باید از روش شناخت احساساتمون که تو اپیزود یک و دو پادکستم کامل توضیح دادم استفاده کنید که یادبگیرید از آگاهی به احساساتتون چطوری برسید به آگاهی از فکرهای آسیب زننده و منفی‌تون.

تصميم بگيريم و برنامه ريزي كنيم كه ميراث دار اون بخش ناكارامد و مخرب مادر يا پدرمون با خودمون نباشيم. به جاي خودزني، ما به خودمراقبتي احتياج داريم.
شما به جاي يه “جلاد دروني“، به يه “معلم مهربون دروني” احتياج داريد تا وقتي خطايي از شما مي بينه به “همه” وجودتون حمله نكنه، “همه كس” رو به رخ شما نكشه و شما رو به “هيچ” تقليل نده و براي “هميشه” شما رو يه احمق تصور نكنه. شما معلم دروني مهربوني ميخوايد كه با شما “محترمانه” صحبت كنه، بهتون در شرايط سخت “دلداري” بده و خطاها و تقصيرات‌تون رو مدام تو سرتون نكوبه و بهتون كمك كنه كه راحت از كنارش بگذريد.

چون این فکر داره از ذهنِ ما نشأت می‌گیره به این معنا نیست که فکرهامون صددرصد درستن و دارن یه واقعیت عینی رو نشون میده. این افکار غالباً دارن از توهم و تصوراتِ ما نشأت میگیره تا یه واقعیت. بنابراین برای داشتن یه زندگی سالم و معمولی؛ این ضروریه که اونچه که فکر می‌کنین رو تا قبل از اینکه آنالیز و ریشه یابی نکردین باور نکنین.

به این گفتگوی درونی منفی، گاهی نشخوار فکری گفته می‌شه که کل رفتارها و فعالیت‌های ما رو تحت تاثیر خودش قرار میده، از اونجایی که خودم تجربه این رو داشتم که وجود افکار و هیجانات منفی روی عملکردم تاثیر فوق العاده ای داشت، تصمیم گرفتم که با وجیهه جان که به واسطه برنامه‌جو‌های زیادی که داره در این زمینه تجربیات خوبی داره یک لایو مشترک برگزار کنیم و در مورد نشخوار فکری و تاثیرات اون صحبت کنیم، که میتونید این لایو رو در صفحه اینستاگرامم و لینک زیر ببینید.

https://www.instagram.com/mani.narimani

دیدگاه

ارسال دیدگاه
پیام های سیسTheme
نویسندگان برتر موفق ترین ها
+82دلار
نویسندگان محبوب موفق ترین ها
+280دلار
کاربران جدید موفق ترین ها
+4500دلار
فعال مشتریان موفق ترین ها
+4500دلار
Theme پرفروش موفق ترین ها
+4500دلار
اعلان ها
اهداف دیگر موعد 2 روز
+28%
+50%
بهترین محصول موعد 2 روز
+8%
مراقبت از مشتری
گزارشات
اعضا