Logo

سیسو و معنای آن در زندگی شخصی چیست؟

سیسو و معنای آن در زندگی شخصی چیست؟

1401/10/05
612 بازدید کننده

هیچ ترجمه مستقیم و کاربردی وجود نداره که معنای دقیق sisu رو در اختیار ما قرار بده. در عوض این نکته مشخص شده که مفهوم منحصر به فردی از فلسفه فنلاند در اختیار ما است. سیسو ویژگی‌های مربوط به پشتکار و اراده انسان رو در بر می‌گیره و به افراد کمک می‌کنه تا بر مشکلاتی که در زندگی با اون‌ها مواجه هستند، غلبه کنند.

با این حال، باید به این نکته اشاره کنیم که برای استفاده از ترفندها و قوانین sisu، لازم نیست فنلاندی باشید. این مهارت در درون همه ما نهفته است. آگاهی داشتن از وجود این معنا در خودمون این امکان رو میده تا حتی زمانی که دیگران کاری رو غیر ممکن می‌دونند یا تسلیم شدن، ادامه بدیم. بیایید با همدیگه به معنای این اصطلاح نگاهی داشته باشیم.

سیسو چیست؟

سیسو یه سبک و مدل فکریه که  بخشی جدایی ناپذیر از شخصیت فلسفی فنلاند به حساب میاد. در واقع به عنوانِ ستونِ فقرات، انگیزه و شجاعت در نظر گرفته می‌شه که به ما این امکان رو میده تا به سختی‌ها غلبه کنیم، تمام اهداف رو تا انتهای مسیر ببینیم و گام به گام به اون‌ها برسیم. معمولا وقتی یک هدف رو دنبال میکنیم دائما در حال تصویرسازی نکات مثبت اون هستیم که البته برای تصویر سازی و ایجاد انگیزه خیلی هم کاربرد داره؛ البته اگه ما رو برای رسیدن به اون هدف خاص بی‌تاب و بیقرار نکنه، اما در مقابل، در اکثر مواقع ما از رنج‌هایی که در طول این مسیر باید تحمل کنیم یا به اندازه کافی آگاهی نداریم یا حتی نمیخوایم که باهاشون مواجه بشیم، بنابراین موضوعی که پیش میاد به محض اینکه یک یا چند مانع سر راهمون قرار میگیره، خیلی زود تسلیم و نا امید میشیم.

در صورتیکه رویارویی با واقعیت رنج ها در طول مسیر پیگیری اهداف، بخش جدایی ناپذیر ِ دنبال کردن یک هدفه، چه بسا این رنج‌ها اگه حتی عمیق بهشون نگاه بشه میتونن، معنای عمیقی از درک زندگی به ما آموزش بدهند که گاهی از رسیدن به اون هدف نهایی، ارزشمندتر هست.

اغلب، وقتی با چالش‌هایی مواجه می‌شویم (چه ارائه فعالیتی یا رهایی از یک رابطه طولانی‌مدت) هیچ ایده‌ای نداریم که چطور از اون مسیر عبور کنیم. وقتی احساس ترس در ما ایجاد می‌شه، که مهارت‌های لازم برای غلبه بر اون چالش‌ها رو نداریم. از این وضعیت وحشت می‌کنیم و با نشخوار ذهنی ادامه می‌دیم. اما در نهایت ما اون هدف رو محقق می کنیم. این قدرت و روحیه غیر قابل تعریف، تمام معنای سیسو است.

این معنی از کجا سرچشمه گرفته است؟

در زبان فنلاندی، کلمه sisus به معنای « درونی » است که مردم می‌تونند اون رو به عنوان «جرات» هم ترجمه کنند. بعد از جنگ زمستانی 40/1939، کلمه sisu محبوبیت پیدا کرد؛ چون فنلاندی‌ها از اون برای نشون دادن سرسختی و قدرت خودشون استفاده می‌کردند. با گذشت زمان، این کلمه نشان دهنده یک حس انگیزه و عزم بود. مانترایی برای اینکه مطمئن بشیم کارهایی که باید انجام بشه، تمام خواهند شد. شاید بتونیم این معنا رو به عنوان یک قدرت یا انعطاف پذیری در نظر بگیریم که به غلبه بر هر چالشی کمک می‌کنه.

علاوه بر این، معنای مورد نظر با ویژگی‌های دیگه‌ای مثل شرافت و درستکاری مرتبط شده و اون رو بیشتر به یک فلسفه یا شیوه زندگی تبدیل می‌کنه تا یک مفهوم ساده‌تر مثل پشتکار که گاهی ازش استفاده می‌کنند.

در بحبوحه جنگ جهانی دوم، بطور ناگهانى، هواپیماهای اتحاد جماهیر شوروی در ماه نوامبر هزار و نهصد و سى و نه، در آسمان شهر هلسینکی (پايتخت فنلاند)، به پرواز در اومدن و بیش از سيصد و پنجاه بمب، بر سر فنلاندی‎ها ريختن و شهروندان بیگناه رو به كام مرگ كشوندن و همه ساختمونها رو با خاک یکسان كردن. این تازه شروع ماجرا بود. سه ساعت قبل از حمله هوایی، بیش از چهارصد و پنجاه هزار سرباز شوروی شروع به حركت به مرزهاى كشور فنلاند کرده بودن. تعداد سربازان شوروی، تقریبا سه برابر فنلاندیها بود، اون ها بیش از شش هزار تانک زرهی و تقریبا چهار هزار هواپیما در اختيار داشتن، در حالیکه فنلانديها تنها، سى و دو تانک و صد و چهارده هواپیمای جنگی در اختيار داشتن. این آغاز جنگی بود که بعدها، به "جنگ زمستان Winter war" لقب گرفت. براى فنلانديها، سوال این نبود که آیا اونها میمیرند یا نه، سوال این بود که آیا امکان داره حتی یه نفر از اونها نجات پیدا کنه؟

اون سال زمستون، خیلی سخت و سنگین بود. در ژانویه، هوا تقریبا ٤٠ درجه زیر صفر شده بود. به علاوه، اون موقع از سال، از اونجایی که فنلاند در قطب شمال واقع شده، سرباز ها تقریبا هجده ساعت از روزشون رو، در تاریکی میگذروندن.

در حالیکه تعداد فنلاندی ها با اختلاف زیاد از شوروی ها کمتر بود، در تاریکی بیرحمانه سردی میجنگیدند و در مواجهه با مرگی تقریبا حتمی، اونها به مفهومی تکیه کردن، که صدها ساله، بخشی از فرهنگ فنلاند به شمار میاد: SISU.

سیسو، واژه ایه که همونطور که در ابتدا گفتم، ترجمه مشخصى نداره، ولی به مفهوم ادامه دادن، در مقابل شکست های پی در پی با وجود درصد موفقیت خیلی پایینه. سيسو یه سبك زندگیه، تو فلسفه فكرى مبتنى بر سيسو، شما حتی وقتی احساس میکنی تموم ظرفیت روانی و فیزیکیت به پایان رسیده، ولى ثابت قدم رو به جلو ميرى. در طول "جنگ زمستان"، سرسختی ذهنی و روانی سیسو، تنها چیزی بود که سربازان فنلاندی بهش تکیه کردند. اونها در طول جنگ زمستان بیش از هفتاد هزار نفر تلفات دادن، ولی این عدد در مقابل، سيصد هزار سرباز شوروی که جونشون رو از دست دادن، رنگ میبازه.در پایان جنگ، شوروی ها كم آوردن و مجبور شدن معاهده صلح مسکو در مارس هزار و نهصد و چهل رو به تصویب برسونن. در کل، شوروی در طول اين جنگ با بیش از نهصد هزار سرباز حمله کرد و در نهایت، سيصد هزار فنلاندی موفق شدند که اونها رو شكست بدن.

ما همه با لحظه هایی رو به رو میشیم که حس میکنیم همه توان ذهنی و جسمیمون ته کشیده، همیشه زمان هایی هست که شکست پشت شکست رخ میده و قطعا خیلی پیش اومده که به دنبال هدف یا دستاوردی هستیم اما همه ‌ی شرایط برعلیه ماست، یا حتی اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی به وجود میاد، که همه برنامه‌هامون رو به هم بریزه و انگیزه‌امون رو نابود. با مفهوم سیسو می‌خوایم یاد بگیریم که تاب‌آوریمون رو در شرایط سخت بالا ببریم. یعنی ذهنمون رو عادت بدیم که زود کم نیاره و بتونیم حتی وقتی باور به پیروزی و موفقیت نداریم، باز هم ادامه بدیم و اراده‌ی خودمون رو تقویت کنیم.

دکتر امیلیا لاهتی Emilia Lahati ، از دانشگاه آلتو هلسینکی،مفهوم سیسو و نحوه کاربردش در زندگی آدمها رو بررسی میکنه.

طبق گفته های ایشون سیسو به معنای عمل کردن در مقابل ناکامی ها و چالش های دشوار تلقی میشه.

تفکر مبتنی بر سیسو،کاری به دستاوردها نداره و حرفش بیشتر، رو به رو شدن با چالش های زندگی با شجاعت و عزم راسخه.

سیسو موجب تقویت قدرت نهایی میشه، یعنی در شرایطی که اگه سیسو نباشه، ما از عمل کردن یا ادامه دادن، صرف نظر می‌کنیم. میشه گفت سیسو از خیلی جهات همون (ثباته)،حتما خودتون بارها شنیدید که ثبات مهمترین عامل موفقیته.

در همین رابطه تحقیقات دکتر آنجلا داکوورث Angela Duckworth از دانشگاه پنسیلوانیا در مورد ثبات نشون میده:

  • دانشجویانی که بالاترین امتیاز رو در آزمون ثبات به دست آوردند، نسبت به همسالانشون 60% موفیقت بیشتری به دست میارن. ایشون معتقده وقتی دو نفر همسن با سطح علمی متفاوت رو مقایسه کنیم، بررسی فاکتور ثبات خیلی بهتر از فاکتور هوش، میتونه پیش‌بینی کنه که کدوم یکی از اونها تحصیلات بیشتری دارن. افرادی که در المپیاد‌های جهانی رقابت میکنن، از همسالانشون بهتر هستن، نه به خاطر هوش بیشتر بلکه بخاطر داشتن ثبات بیشتر،در تمرین مداوم. ولی سیسو نسبت به ثبات مفهوم عمیق تری داره، نوعی سرسختی ذهنیه که به شما این قدرت رو میده که با ارده و استقامتی شکست ناپذیر، بار مسئولیت‎هاتون رو، هرچی که باشن بپذیرید.
  • سیسو توانایی ادامه دادن به راه و جنگیدن با شانس با موفقیت کم و سختی زیاده.
  • سیسو از استقامت هم فراتر میره. چیزیه که شما وقتی احساس میکنید هیچی براتون باقی نمونده، بهش تکیه می‌کنید.
  • بیشتر ماها اجازه میدیم هویتمون رو شکست هامون تعریف کنن.
  • ولی افرادی که از نظر ذهنی قوی باشن، استقامت شونه که هویت اونهارو تعریف میکنه. اونها شکست رو یک اتفاق میدونن که برای هرکسی پیش میاد.
  • این همون طرز فکریه که به سربازان فنلاندی کمک کرد که در طول(جنگ زمستان) ادامه بدن،حتی وقتی با شکست،مرگ،شرایط غیر قابل تحمل و احتمال موفقیت خیلی پایین محاصره شده بودن. 
  • سیسو به اونها اجازه نداد که خودشون رو شکست خورده قلمداد کنند.

آیا ما با این مفهوم متولد شدیم یا باید اون رو یاد بگیریم؟

فنلاندی‌ها معتقدند که همه مردم در همه جا با میزان مشخصی از این ویژگی متولد می‌شن. یعنی همه ما می‌تونیم انتخاب کنیم که این توانایی رو در خودمون گسترش بدیم یا نه. اگرچه این ویژگی‌ها می‌تونند در درون ما خفته باشند یا با ترس‌های خودمان مسدود بشن، اما در هرحال در ذات ما وجود دارند.

بهترین راه برای توسعه سیسو اینه که از وجود اون آگاه باشیم و یاد بگیریم که چطور اون رو به طور موثر در زندگی خودمون به کار ببریم. این توانایی ابزاری نیست که هر بار که احساس می‌کنید ترسیدید، بتونید او رو برای مبارزه با ترس از جایی بردارید. برعکس، باید با دقت زیادی تمرین بشه. علاوه بر این، می‌تونید از اون برای تمرکز بر احساسات مثبت هم استفاده کنید.

آیا ما با این مفهوم متولد شدیم یا باید اون رو یاد بگیریم؟

فنلاندی‌ها معتقدند که همه مردم در همه جا با میزان مشخصی از این ویژگی متولد می‌شن. یعنی همه ما می‌تونیم انتخاب کنیم که این توانایی رو در خودمون گسترش بدیم یا نه. اگرچه این ویژگی‌ها می‌تونند در درون ما خفته باشند یا با ترس‌های خودمان مسدود بشن، اما در هرحال در ذات ما وجود دارند.

بهترین راه برای توسعه سیسو اینه که از وجود اون آگاه باشیم و یاد بگیریم که چطور اون رو به طور موثر در زندگی خودمون به کار ببریم. این توانایی ابزاری نیست که هر بار که احساس می‌کنید ترسیدید، بتونید او رو برای مبارزه با ترس از جایی بردارید. برعکس، باید با دقت زیادی تمرین بشه. علاوه بر این، می‌تونید از اون برای تمرکز بر احساسات مثبت هم استفاده کنید.

درک این موضوع که این مهارت بخشی از وجود شماست، مثل هر زمینه دیگه‌ای نیاز به پرورش و توسعه آگاهی فردی داره تا به افزایش قدرت فکری شما کمک کنه. در اصل وجود این ویژگی با معنا و مفهوم سیسو در آدم مثل این می‌مونه که اگه پاهای خودمون رو به طور منظم حرکت ندیم یا ورزش نکنیم، نمی‌تونیم انتظار داشته باشیم که اون‌ها در یک مسابقه ماراتن شرکت کنند؛ اما اگه به طور منظم تمرین کنیم تا عضلات بدن رو آماده کرده باشیم، هیچ محدودیتی برای اون چیزی که می‌تونیم به دست بیاریم، وجود نداره.

مهارت مورد نظر هم دقیقا چنین وضعیتی داره. اگر از وجود اون بی‌خبر باشیم، استفاده ازش در مواقع سختی برای همه ما سخت‌تر می‌شه؛ اما وقتی اون رو بخشی از زندگی روزمره یا بخشی از وجودمون کنیم، بهترین ابزار برای رویارویی با ناملایمات رو در اختیار داریم.

چگونه می‌توانیم مفهوم سیسو را در زندگی خود به کار ببریم؟

به کار بردن سیسو در زندگی به این معنیه که هر بار، زمان تسلیم شدن کمی خودتون رو جلوتر ببرید. یعنی توان ذهنی و روانی خودتون رو برای رویارویی با سختی ها بیشتر کنید. مانند وقتی که دردی رو در باشگاه ورزشی تحمل میکنید که بتونید وزنه‌ی بعدی که انتخاب می‌کنید وزنه‌ی سنگین‌تری باشه.

  • تصمیم بگیرید و به اون پایبند باشید. 
  • به این مسئله عادت کنید که کمی بیشتر از اون چیزی که نیاز دارید به خودتون فشار بیاورید.
  • با احساس ناراحتی، به عنوان یک تجربه و یک فرصت یادگیری رفتار کنید. از ناراحتی به عنوان ابزاری برای حرکت رو به جلو استفاده کنید تا به عنوان مانعی برای عقب راندن شما وارد زندگی‌تون نشه. 
  • اگه با یک زمان چالش برانگیز روبرو هستید، به این فکر کنید که اجداد شما چطور با سختی‌های خودشون کنار اومدن. و مداوم این رو به خودتون یادآوری کنید که روزای تاریک موندگار نیستن و همه چیز در این دنیا گذراست.

چطور می‌توان سیسو را در زندگی خود توسعه داد؟

تعدادی عادت روزانه وجود داره که می‌تونیم از اون‌ها برای ایجاد و ارتقا این مهارت در زندگی استفاده کنیم. مثلا سعی کنید در یک سرگرمی شرکت کنید که به شما امکان میده به خودتون سخت بگیرید. یادگیری یک زبان جدید (با یادگیری زبان فنلاندی چطورید؟) یا دویدن در مسافت‌های طولانی می‌تونن ایده‌های خوبی باشند. این کار می‌تونه به شما کمک کنه به خودتون یادآوری کنید که همیشه می‌تونید کمی بیشتر از این هم به خودتون فشار بیارید.

برای فکر کردن به بزرگان و اجداد خودتون که حتما نمونه‌هایی برای الهام گرفتن هستند، وقت بگذارید. اونها رو به عنوان الگوهایی برای پیدا کردنِ توانایی‌های نهفته در خودتون در نظر بگیرید. به مواقعی فکر کنید که سیسو رو در زندگی خودتون تجربه و اجرا کرده‌اید. از اون موارد به عنوان مدرکی از قدرت کافی برای غلبه بر ناملایمات، استفاده کنید.

با هر چالش زندگی (بدون توجه به بزرگی یا کوچکی مسائل) با قدرت و شجاعت روبرو بشید. خودتون رو زیر سوال ببرید و متوجه باشید که چه زمانی با این مهارت درگیر می‌شید. به این موضوع دقت کنید که چرا بعضی مواقع از چیزی دوری می‌کنید تا راهی آسون‌تر و کم رضایت‌تر رو انتخاب کنید.

از امروز می‌خوایم با تمرین هر روزه مفهوم سیسو، در موقعیت‌های مشابه زیر وارد مودِ سیسو بشید. 

وقتی که یک کسب و کار جدید راه میندازی و هیچکس رو نداری که راهنماییت کنه، به سیسو فکر کن.

وقتی سه کیلومتر مونده مسابقه تموم بشه و حس میکنی توان برداشتن یک قدم دیگه هم نداری، سیسو یادت باشه.

وقتی خستگی مفرط وجودت رو گرفته و چشمات از شب بیداری بخاطر نگهداری از بچه‌ت تار میبینه، چاره‌ای نداری جز اینکه تازه بری سراغ پروژه ات، اون موقع سیسو رو برای خودت یادآوری کن.

وقتی تو دوره‌ای از شرایط بد اقتصادی گیر کردی که انگار تمومی نداره، سیسو!

وقتی حس میکنی همه چیز رو برای رسیدن به هدفت امتحان کردی و هنوز هم موفق نشدی بهش برسی، سیسو!

سوالات متداول

آیا نشانه‌ای برای این مهارت وجود دارد؟

هیچ نماد بصری برای این نوع مهارت وجود ندارد. مهم است که این مورد رو با نماد Suomen Sisu ry اشتباه نگیرید. Suomen Sisu ry یک حزب ملی‌گراست که از یک مربع _حلقه به عنوان نماد خودش استفاده می‌کنه.

چطور این واژه را تلفظ کنیم؟

این کلمه رو see’-soo تلفظ کنید.

چطور از sisu در جمله‌ها استفاده کنیم؟

وقتی با شخص دیگه‌ای که با چالشی در زندگی روبرو شده حرف می‌زنید، می‌تونید بگویید از sisu خودت استفاده کن. همچنین می‌تونید بگید که شخصی این مهارت رو داره. به عنوان مثال "آنا" این مهارت رو داره یا وجود "آنا" با این مهارت پر شده.

sisu مثل یک باتری اضافی است

سیسو برای ما فقط یک مهارت نیست. این اصطلاح  همون مکانی در درون ماست که برای دریافت انرژی به اون رجوع  می‌کنیم. ما نمی‌تونیم همیشه در حال و هوای مثبت باشیم، اما از این حس برای دریافت یک فشار اضافی بهره می‌بریم و می‌تونیم هر چقدر که بخوایم ازش استفاده کنیم.

دیدگاه

ارسال دیدگاه
1402/09/25 23:06:08
کاپیتان
رسیدن به مرتبه ی سیسو، فقط با سخت گرفتن به خودت، تا مرگ برای خواسته ات جنگیدن ممکنه. یه حالت افراطیه به طوری که چشمت کور میشه و به جز هدفت هیچی نمیبینه و حاضری همه چیزتو براش فدا کنی و هیچ مانعی رو نمیبینی، فقط خواستت...
1402/09/26 10:38:31
مانی نریمانی
نه نمیتونی بگی سیسو اینطوریه، ادم در برابر سختی های زندگی مقاومت میکنه در صورتی که وسعت دید داره در برابر اهدافش، جهان اطرافش، دنیای درونش و نیازها و ارزشهای اصیلش، این چیزی که شما نوشتی میشه ذهن اگاه نبودن، مایندفول نبودن
محصولات جدید
پکیج Luna 8 سبز 377,500 تومان 334,950 تومان
پکیج Mars 1 سبز 377,500 تومان 334,950 تومان
من به توان صد - Luna سبز 299,000 تومان 280,000 تومان
من به توان صد - Mars سبز 299,000 تومان 280,000 تومان
من به توان صد - Luna 299,000 تومان
مقالات جدید
برنامه ریزی ماهانه مانی نریمانی
روش صحیح هدف گذاری مانی نریمانی
مقالات جدید 3 مقاله
مقالات جدید 3 مقاله
مقالات جدید 3 مقاله
پیام های سیسTheme
نویسندگان برتر موفق ترین ها
+82دلار
نویسندگان محبوب موفق ترین ها
+280دلار
کاربران جدید موفق ترین ها
+4500دلار
فعال مشتریان موفق ترین ها
+4500دلار
Theme پرفروش موفق ترین ها
+4500دلار
اعلان ها
اهداف دیگر موعد 2 روز
+28%
+50%
بهترین محصول موعد 2 روز
+8%
مراقبت از مشتری
گزارشات
اعضا